söndag 29 mars 2015

Glad Påsk från Donauwörth i södra Tyskland. Frohe Ostern nach Donauwörth


 
Med bilder från en påskpyntad gata, i den lilla sydtyska staden Donauwörth i Bayern där min man gick i skolan i sin ungdoms dagar
 

På denna träbro, kan jag se den lille Herbert, pinna fram barfota, iklädd ”Lederhose”, bråttom till skolan, han hade blivit försinkad, för han hade räddat en liten mask som låg mitt i vägen, från att bli ihjältrampad. Detta var en sanning med viss modifikation, det var snarare så att han var en mycket vetgirig 14 åring, som hade hoppat av tåget och tog närmaste vägen till skolan, men det låter inte så romantiskt. Alltså för att komma till denna påskpyntade gata gick vi över denna träbro.


That´s all folks, många påskpussar från Irene

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,


15 kommentarer:

Tummelisa sa...

Vilka påskdekorationer.Väldigt vackra bilder.
Gratulerar på Din födelsedag.
Själv kom jag nyss från jobbet och har inte "påskpyntat" ännu. Det blir inte så mycket, men lite ris och fjädrar i alla fall.
Glad påsk! Hoppas Du får trevligt.
Kram Eva(Tummelisa)

Anonym sa...

Vilka härliga påskiga bilder du visar. Ett stort GRATTIS på din födelsedag.
Ha en riktigt skön kväll
kram ewa

Resa med Herbert sa...

Hej Eva(Tummelisa) och Trollmor Ewa

Och många tack för grattulationerna.

Kul att ni gillar mina bilder:))))))

Kram Irene

Ingrid E sa...

GRATTIS!
Fina påskbilder och bron är underbar.
GLAD PÅSK!
Ingrid E

AnneliH sa...

Vilka härliga Påskkort!! Grattis på födelsedagen!

Guldkorn i min vardag! sa...

Jag susade just förbi på kvasten,
råkade visst ta med en bit av tv-masten
Ja det var ju som förgjort
synd att det gick så fort
skulle ju Irene i Tossa gratta
men oj det hant ju bli sena natta
Måste trimma kvasten
så att den bättre håller lasten
skall se över styrmekaniken
så jag inte missar publiken.Försökte landa men kvasten ville ej,
hur jag än försökte så sa den bara nej.
Nästa gång du går ut på terassen
kolla jag tappa en bit av kvasten!
Sov gott Irene o grattis på födelsedagen
Påsk-Bella

Hannele på Hisingen sa...

Härliga bilder, glad påsk.

Anonym sa...

Hej Irene!
Stor kram till dig för gulliga ord. Tack!
Här blir man ju bara mållös. Så fint, vilka vackra dekorationer, helt otroligt.
Bilden med vattnet och bron är helt ljuvlig!
Är det din födelsedag? Stort Grattis till dig.
Hoppas du får/ har/hade en underbar födelsedag.
Jag änskar även dig och din kärlek en riktigt mysig påsk.
Kram Bodil.

mittiminvillervalla sa...

Hallåj Friend! ;o)

Himmelska höjder! Har jag missat din födelsedag! Ja, jag säger då det! Måste genast sjunga en trudelutt så här dagen efter! ;o)

Trallalalala..lala! Lalalalaaa!
*hmmm* *harkel*

Vad är det för en dag! Ja ingen vanlig dag! Irene fyller faktiskt år idag! Hurra, hurra HURRA! :o)

GRATTIS Vännen!

Hihihihi! Måste erkänna att den bästa födelsedagspresent du kunnat få är den att du slapp höra mej sjunga! ;o)

Vilka underbara bilder du visar! I vår kommun hänger en frusen påskkärring på en kvast mitt i en rondell. Man skulle kunna tro det är jag som sitter på kvasten. Men icke! Jag har höjdskräck så jag anktar mej för flygturer. I alla fall på kvast ;o) Hihihihi! Fast tjänstgöra som häxa kan jag säkert göra mellan varven!

Vilken gullig berättelse om din Hebbe! Både den påhittade och den verkliga.

Du kan ju läsa inne hos mej vad jag tänker ha för mej i påsk. Har du några andra bra förslag på göromål kan du väl tipsa mej ;o)

Jag kommer förmodligen att krypa ur skinnet innan den här helgen är över. Vi brukar alltid ha huset fullt såna här helger men det blir ju inte så i år. Vi har ett uttryck här som heter sällskapssnål. Det är jag det! Jag är snål efter sällskap. Vill helst ha mycket av den varan :o)

Nu ska jag gå och sköta om mina sjuklingar. Men återkommer förmodligen fler gånger under påsken om inte jag nu också däckar.

Ha det så gott!

Kramisar Monika

Resa med Herbert sa...

Ingrid, Anneli, Påsk-Bella, Hannele, Bodil och Monika

Tack så väldigt mycket

för gratulationer, beröm och påskhälsningar. Jag blir så :))))))))))))))))

Här måste jag låna Ulla-Bellas, halsdukskram, så den når om er alla.

Solvarma kramar från Irene

mittiminvillervalla sa...

Fniss! Sitter här framför tv och kollar på Let´s dance. Härligt program! Lite vår fredagsunderhållning här ute i "busken".

Dottern har lånat mej hennes bärbara dator annars skulle jag inte kunnat sitta här och skriva. Mannen ligger och sover. Fortfarande väldigt febrig. Jag bävar för om jag kommer att åka på den där basillen jag också. Men man ska ju inte ta ut nåt i förskott så den dagen den sorgen!

Ja, du nu har jag flaxat runt på min kvast bland en massa bloggar. Gjorde som han i Sällskapsresan. Höll ut armarna och sa massor av ggr till mej själv, "jag kan flyga, jag är inte rädd!". För nåt måste man ju göra en sån här lååååång dag! Någon sa att det moderna sättet att flyga till Blåkulla är att köra dammsugare! Hihihi! Jag tror jag tar det gamla beprövade sättet! Jag kör med min trimmade piasava jag! ;o)

Nej nu är det dags med en liten tur i igen! Tror bestämt jag håller på att bli av med min höjdskräck!

Fortsatt go påskhelg!

Kram Monika


Får jag adoptera den vackra röda tulpanen också? Den är ju så underbart vacker!

mittiminvillervalla sa...

Tack Pärlan för bilderna! ;o)
Ska lägga ut dom på bloggen! Älskar den där näckrosen också den är ju helt enkelt bedårande vacker.

Var har du och din Hebbe pysslat med en sån här påskaftonsdag då?
Hoppas dagen varit underbar och bra på alla vis.

Här ligger all den inhandlade påskmaten kvar i kylen. Ingen vill ju äta. Och jag tar bara något lätt för inte har jag lust att tillaga något åt mej själv.

Hihihihi! Det jag däremot gjort mest hela helgen är att stoppa ansiktet fullt av godis! Jag som är någon godisgalning i vanliga fall. Nu är jag nog godisbotad fram till nästa påsk, MINST!

När jag såg dina fina bilder igår blev jag så inspirerad. Så idag dag har jag pysslat ihop en "kungakrona" liknande den på din bild. Ja, fast min är av stålstråd så klart ;o) Och en aning mindre än den du visar.

Sen har jag varit ute ett tag. Hu, vad det blåste kallt idag här. Tog med lite björkris in och gjorde reden till mina ägg som jag också kläckt idag. Du ser, jag har att göra jag. Blir galen annars när jag inte ens har någon att prata med. Fast dottern har faktiskt pysslat tillsammans med mej ett tag idag. Hon har gjort väldigt häftiga kollage och satt i tavelramar.

Nej, nu ska jag ge den där skållheta mannen något kallt att dricka.

Ha en fortsatt skön påsk!

Påskkramisar Monika

mittiminvillervalla sa...

Jag är INTE någon godisgalning... jag skriver så fort så jag hinner inte med själv! Ja ja, fort för att vara jag vill säga ;o)

Guldkorn i min vardag! sa...

Plingeling!
Ja där är du ju.. glömde visst säga att du visar så fantastiskt fina bilder riktigt påskiga. Idag när vi tog oss en biltur in i samhället så fick jag se att det faktiskt påskats lite här också. En flygande häxa i rondellen(eller var det du som var på besök?) en stor påsktupp i torget och en kruka med massor av påskris i den mindre rondellen(vi har två stycken).
MMM det lät så gott det du tillagat och tårta till efterrätt!!
Ja nu börjar jag nog krya på mig känner jag.
Du fråga om stugan ligger nära vatten. Den ligger alldeles bredvid Piteälven, så vi har vacker utsikt.
Kramen Påsk-Bella

Pikiteniang Swefil sa...

Jag blev förälskad på den stora äggkronan. Vacker!

EN kram på PÅSK dagen,
//chie

Hälsa hos mig på svenskbloggen på:
http://richiesliv.blogg.se

eller på den som jag använder nu!