söndag 3 maj 2015

Första maj 2008 i Tossa de Mar



Hola!

I dag vill jag visa lite bilder från Tossa, som jag tog den första maj.


På första maj här i Tossa så firar dom "Santa Creu", ungefär heliga korsets dag.

Då gör barnen fina blomsterprydda kors, som först ställs upp i kyrkan för att bli välsignade av Prästen.

När vi ändå är i kyrkan kan jag visa, den svarta Maria.
Och denna tavla, som finns i ett altare i kyrkan.
Efter det att korsen har blivit välsignade, går barnen i en procession, stolt bärande sina prydda kors, genom Tossa.



Det här korset har en bild målad, av Vila Vella, Gamla Stan i Tossa.
Efter barnen, i processionen kommer orkestern, som här förbereder sej inför avfärden.Sist kommer Prästen i sin vackra "Mässhake" med Tossas stadsemblem.
När processionen är över, skall korsen bedömas, så att dom kan kora en vinnare, tyvärr vet jag inte vilket kors som vann. De här två tjejerna är på väg till stället, där korsen skulle bedömas.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
http://intressant.se/intressant

13 kommentarer:

Tummelisa sa...

Vilka härliga bilder, jag är så glad att Du är tillbaka och kan visa oss från Ditt liv.
Syrener är fantastiska. Alla blomprydda kors verkar vara riktiga konstverk.
Fortsatt trevlig helg.
Kram Eva (Tummelisa)

Tummelisa sa...

På tal om mat föresten idag har vi grillat kycklingspett,majskolvar och bakad potatis till+vitlöksbröd.
Samt öl till "gubben", cider till mig. Har aldrig "lärt" mig tycka om öl. Sedan låg jag på vår altan i min hammock och gungade, vilsamt, men inte särskilt varmt väder. Hade ganska mycket kläder på mig....
Kram Tummelisa

Resa med Herbert sa...

Hej Eva (Tummelisa)!

Tack. Det låter som du har haft en fin lördag, med god mat, dryck och vila.

Du får ha en fortsatt fin helg.

Kram Irene

Anonym sa...

Hej min vän,

Tack att du firade min dag hos mig. Hoppas du hade kul och fick några glas och mycket skaldjur.

Gud, så längtar jag hem i Filippinerna. Vi kallar "Flores di Mayo". Vi firar varje dag att barnen går i kyrka och lära sig be, hela maj månad. Den 31:a maj så blir det en fin procession med Reyna Elena (sankta). Jag visar hur vi firar i min blogg i slutet av maånaden.

Ha en kul söndag & bamse kram,
//chie

Resa med Herbert sa...

Hej Chie!

Jo tack det smakade mycket bra.

Vad roligt att "höra" om din kultur.

Solvarm kram till dej och en fin söndag önskar jag dej.

Christina sa...

Så kul att läsa och så fina bilder.
Tack för att du delar med dig.
Blev helt salig när jag såg syrenen om en vecka blommar syrenen här.

Ha det riktigt gott vännen
Kram

Christina sa...

Kikar in och önskar dig en skön fortsättning på dagen
Kram

Resa med Herbert sa...

Hej Christina!

Tack, jag delar så gärna med mej av mina upplevelser, jag blir så glad när någon uppskattar det jag skriver om eller visar.

Du får själv ha en underbar fortsättning på dagen.

Kram Irene

Ingrid E sa...

Vilka fina kors barnen hade gjort. Tack för att du visade. Snart har även vi syrener! Underbart!

Resa med Herbert sa...

Hej Ingrid!

De nada. Ja det är verkligen roligt att se dessa barn med sina kors.

Ja visst, syrenerna är så vackra och doftar så underbart.

Hannele på Hisingen sa...

Ser inga röda fanor...

Resa med Herbert sa...

Hej Hannele!

Nä, dom lyste med sin frånvaro.

Anonym sa...

Åh, jag har också stått i den där porten och tittat ut mot havet... längtar tillbaka till Tossa! En underbar pärla. Och vilken fin första maj-tradition. Det är väl någon festival/karneval också i början av året?
Nu är det fredagstävling hos mig - hoppas du vill vara med och tävla. Den här gången är vinsten ett ännu vackrare vårleende! :-) Trevlig pingst!