tisdag 4 mars 2008

Blommor vid sidan av min vandringsväg, Fredagsfärg Grön

Fredagsfärg Grön

Först hade jag inte tänkt att delta denna vecka, men jag kan inte låta bli, så jag gör en repris av mitt inlägg från min Tossatid. Och något grönt finner du på varje bild i mitt inlägg.

När jag först, klockan 8 i morse, tittade ut, var det lite småmulet, fast jag kunde se lite rosa skimmer här och var, mellan molnen. Men jag beslöt ändå att krypa ner i den varma och goa sängen igen, somnade om till Radio Catalonia och vaknade när radion släcktes av klockan 10. Då kunde jag se en ganska så stor blå fläck på himmelen, som växte till sej allt eftersom. Bra tänkte jag, då kan jag ta mej en sväng ner till Tossa för att kolla om vi fått någon Post.


När så frukosten var avklarad och det var dax att bege mej av, hörde jag ett dovt mullrande och såg hur molnen hopade sej, och temperaturen sjönk ner till +7,8 grader, sen brakade himmelen lös, då gick jag in och satte mej vid datorn och började titta ut de bilder som jag skulle ha till mitt nästa inlägg.

När jag så tittade på alla vackra blommor som jag hade fotat i söndags, vid vår vandring uppe i bergen, så måste jag bara visa dej dom, alldeles fantastiskt vackra, tycker jag dom är. Så detta inlägg är är inte det samma som jag hade tänkt mej, det kommer framöver.

Den översta bilden visar i vilken terräng vi rör oss i, fast vi går på mer eller mindre bra sandvägar, som du kan se en liten bit av på nästa bild.


En ginst i det strålande solskenet.


Ginstblomma i närbild


Och här vid kanten av vägen stod en av mina favoritblommor, den blyga lilla violen.


Jag är väldigt svag för blålila blommor, denna kan jag dock inte tala om vad den heter.


När vi närmade oss slutet av vår vandring, fick jag syn på dessa små planterade trän, stå och lysa så vackert i eftermiddagssolen.


När jag är ute och går, så använder jag mej av mina fotoögon, och vad fick jag syn på här, skymtande mellan husen, jo den underbara Magnolian som håller på att slå ut.


Magnoliablomma


Hoppas att jag kan lysa upp dagen för dej, var du än befinner dej, med dessa underbara blommor.

Nu visar temperaturen på hela +9,7 grader och regnet har upphört, men jag stannar kvar inne och kurar ihop i soffan med min braiga bok, "Smuts" av Katarina Wennstam, mycket spännande är den.

Se andras Gröna bilder hos Fredagsfärg

Läs även andra bloggares åsikter om


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

http://intressant.se/intressant

34 kommentarer:

Tummelisa sa...

Vilka vackra blommor. Du borde göra vykort, så bra är bilderna.
Härlig natur Du har omkring Dig.
Låter skönt att få kura ihop sig med en bok inne. Själv ska jag snart börja läsa en bok som jag fick idag, försoning heter den. Den har gått som film här, men har inte sett den.
Tycker också mycket om violer.
Ha en bra fortsatt vecka.
Kram Eva (Tummelisa)

Ingrid E sa...

Underbara bilder! Lyckost som kan se dessa växter.
Här har vi kommit av oss lite med kalla grader men underbar sol.
Tittade på dina förslag. Det fanns mest om natur och vandring. Ett hälsotecken?

Anonym sa...

Vackra blombilder.Längtar så efter våren. I morse hade vi - 17 grader.
Fast dagen har varit solig och fin.
Det är mycke vinter kvar hos oss.
Det är ialla fall skönt att det är ljust ute redan före sju på morgonen.
Kramis ewa

Resa med Herbert sa...

Hej Eva(Tummelisa)

Tack så mycket. Jo jag skulle gärna vilja göra vykort, men vet ej hur jag skall bete mej för att få till någon försäljning? om någon vet, så kontakta gärna mej.

Hoppas att din bok är bra.

Du får oxå ha en fortsatt fin vecka. Kram Irene

Hej Ingrid!

Tack så mycket. Jag har alltid gillat att vandra och titta på naturen med sin underbara fägring, men jag gillar oxå att ströva omkring i städer och upptäcka dom.

Kan inte påstå att det är av hälsoskäl, jag njuter av detta och så tänker jag så bra, när jag är ute och går. När jag bodde i Göteborg åkte jag ofta på vandringsresor, jag har varit på bland annat, Samos, Maderia, Azorerna och Provance, mycket fina ställen att vandra på, jag gillade mest att åka med Temaresor
kunniga reseledare, som på morronen gick ut och handlade lokala matvaror, som vi sedan fördelade i våra ryggsäckar. Så vid lunchdax dukades alla delikatesserna vackert upp, någon stans ute i naturen eller i en klosterträdgård, på en fin duk.

Tack Trollmor ewa

Brrrrrrrrrr -17 grader, oj, är det så kallt min son har det, han flyttade upp till Umeå förra året.

Men vad skönt, att ni har fått ljuset tillbaka, snart så knackar våren på dörren, oxå för er däruppe i norr.

Solvarma kramar från Irene

AnneliH sa...

Åh...vilka vackra foton! Det måste vara lycka att kunna vandra och hitta så underbara växter. Ha en bra morgondag!

Hannele på Hisingen sa...

Vilken vandringsväg, ginst har jag formklippt i trädgården.

Resa med Herbert sa...

Tack Anneli!

Du får ha en fortsatt bra onsdag.

Jo jag känner mej verkligen previligerad, att få vandra omkring här bland blommor och bin.

Ja du Hannele här finns de mest underbara vandringsvägar, det är det nog inte så många turister som vet om.

Hoppas att du snart har en härligt blommande ginstbuske. Lite längre fram, så vajar ginstbuskarna vart hän jag än ser.

Hannele på Hisingen sa...

Haha, här kan jag sitta på Hisingen och titta på din fina ginst - men egentligen behöver jag inte det heller, för jag har ju en egen :)

(fick en stickling av en tant)

Resa med Herbert sa...

Ja du Hannele, du kan sitta där på Hisingen och njuta av min ginst:)
men jag kan inte sitta här i Spanien och njuta av din:( din är kanske mycket vackrare, skall jag bli så illa tvungen att ta mej till Hisingen.

Guldkorn i min vardag! sa...

Hallå där!
Är tillbaka från en lång men mycke trevlig resa, det är ca 20 mil till Happaranda så det tar styvt två timmar med buss dit.
Nu är iaf.hyllorna fulla o börsen tom..ha,ha
Höll då riktigt på att spricka av avund när jag läste att ni haft åska hos er.
Jag älskar åska, ju mer det smäller desto roligare.
Det värsta åskväder jag upplevt var i Bulgarien för ca sex år sen. Vi var ett gäng kvinnor på en veckas semester, det var kort men superroligt.
Två av dagarna gick det rejält med åska och regnade, på kvällen kunde man se hur blixten lyste opp hela det svarta havet väldigt vackert, men några av bruttorna var vettskrämda dock inte jag fast respekt har jag naturligtvis.
måste bara än en gång få berömma dina foton, så himla vackra bilder du har verkligen fotoögon.
I morse när jag åkte hade vi 22- här så klaga inte över +8, bortskämding där!!!
Ha det gott min vän, fortsätt fota det värmer min frusna skäl jättemycke.
Kram Ulla-Bella

Hannele på Hisingen sa...

haha, jag skulle nog trivas varstans som helst, men jag har aldrig varit i Spanien ;)

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Så vackra bilder!!

Kramelikram Miilan!!!
~~~~~~~`*'*´~~~~~~~

Resa med Herbert sa...

Hej Ulla-Bella

Tack så mycket, kul att jag kan glädja och värma dej med mina bilder.

Nu sitter jag här mitt i natten, 01.30 och kan inte sova, jag funderar och funderar, "vad har Ulla-Bella fyllt sina hyllor med?" När du läser detta har jag nog somnat av utmattning, av allt funderande, och när jag vaknar kan jag slå mej ner, framför datorn och få ett svar, från dej, på mina frågor.

Du tycker att jag klagar över +8 grader, idag har det faktiskt varit +7 grader med en isande nordvind, men jag är ju van vid si så där +18, ja jag vet, det är inget mot dina -22, men du är ju tillvänjd, liksom jag är van vid +18.

I vilket fall som helst så önskar jag dej en god morron och en fortsatt bra dag. Kram Irene

Hannele Det är nog så att man trivs där man har sitt hem.

Tack så mycket Millan

Solvarma kramar från Irene

Elzie sa...

Åh vad vackert. Du får en att längta ännu mer efter våren. Här har vi endast en liten tapper snödroppe som står och blommar. Förutom en lila sak som jag inte vet namnet på. Ser ut som en liten iris i alla fall.
Hoppas du har en bra torsdag.
Kram Elzie

Resa med Herbert sa...

Hej! Elzie

Jag önskar dej oxå en fin fortsatt torsdag.

Du är hjärtligt välkommen tillbaka, när du känner för lite blomster fägring :)

Solvarm kram från Irene

Hannele på Hisingen sa...

Sumeba miyako, japanskt ordspråk.
Home is where you make it.
"Var du än bor, lär du dig älska det"

Resa med Herbert sa...

God eftermiddag Hannele

Tack, ett mycket vackert ordspråk.

Vill du följa Hanneles och mitt "prat" om Hisingen så gå klicka här Min Världsbild

Anonym sa...

Åh vilka vackra blommor, nu längtar jag ännu mer efter våren... den måste bara komma hit till Sverige snart.

Idag är en sådan dag som får en att tro att våren verkligen är på gång, solsken och frisk vind.
Var ute på en kort promenad och bara njöt...

Ha en underbar eftermiddag och kväll, kram!

Resa med Herbert sa...

Tack, Frump

Du får oxå ha en skön torsdagskväll, du skall se, våren kommer fortare än du anar. Kram Irene

Anonym sa...

Visst lyste du upp min dag... ytterligare. För idag har solen nästan gassat här (fast vinden var kall) Tack min bloggarvän. Kanske en dag promenerar vi i slottskogen

mittiminvillervalla sa...

Hello Friend Irene! :o)

Vilka underbara bilder du visar! Helt enkelt ljuvliga! Alla är ju fantastiska vart och ett på sitt sätt. Magnolian är nog ändå min favorit i alla fall rent färgmässigt! Men varför välja när man har sån tur att man får allt!

Mina ögon skulle nog snurra runt som spelfälten på en enarmad bandit om jag befann mej där. Ungefär som när jag ska plocka bär. Där finns det, och där, där och där! Till slut irrar jag bara runt och ser mer bär överallt och får inget plockat! ;o)

Just nu drömmer jag om en bättre kamera. Jag har en enda önskan i presentväg av familjen när jag fyller 50 och det är en digital systemkamera. Eller ett litet bidrag till en ;o)

Just nu har vi en sån där liten en som ser ut som en tvål. Tänk om jag förväxlar den och råkar klä in den i papperssnören och blommor och band *skratt*! Jag tycker den där lilla hala rackaren är jobbig att använda. Den slinker liksom ur händerna på något vis. Det är därför jag liknar den med en tvål. Den är hal som en tvål helt enkelt. *Fniss* tänk att man kan skriva så mycket text om en liten kamera!

Nu ska jag halka iväg hem till mej igen! Men jag tackar så hjärtligt och tar med mej alla dina fina bilder. Ska tänka på dom när jag sitter vid köksbordet och ser snön falla. För nu snöar det igen!

Ha det så gött! ;o)

Kramisar Monika

mittiminvillervalla sa...

Hahaha! Du var nog inne hos mej och skrev när jag var hos dej! :o)

Fylla burken med choklad vore inte någon idé! Då skulle jag kunna släng locket på en gång! Här bor ett gäng riktiga gottegrisar. Värst av alla är min lilla gubbe! Jag blir sugen ibland och om det är just "ibland" går den burken nog ganska snabbt att tömma för mej också ;o)

Lika bra att den får innehålla något icke ätbart alltså :o)

Magnolior vore nog inte så tokigt faktiskt :o)

Kraaam

Monika

Guldkorn i min vardag! sa...

Hallå där, nu tror jag lilla Irene har fått solsting eller luktat på för många blommor.
Kära vännen, du har nog förväxlat mig med en annan villervalla som också förövrigt är ganska virrig av sig...
det är HON SOM SKA FYLLA 50!!...inte jag för det har jag redan gjort alltså redan torr bakom öronen till skillnad från vissa barnrumpor..
Men jag förstår både jag o min virriga kompis skriver så långa kommentarer så du hinner glömma vad vi skrivit(åldern vet du)...
Ha, ha vi är ganska skojsamma också så akta dig..
Så jag som redan är över femtio, jag fortsätter att kolla på min höööna...
Kram på dej o Hebbe lille!
Ulla-Bella

Resa med Herbert sa...

Hej Marlene

Ja, det skulle vara kul.

Och så Monika Tack så mycket för en härlig kommentar, tydligen har jag blandat ihop dej med Ulla-Bella så nu får du gå in på Min felaktiga kommentar om 50 årsdag och läsa min fråga till dej.

Sen kan du gå in hos dej och läsa min kommentar till din här Hänger ni med, det är knappt jag gör det själv.

Och du Ulla-Bella det är nog så med mej, som det stod på en solskärm min son hade, "för micket sol skaddar hjärnan". Fortsätt du att ligga där och kolla på din hööna. Här kommer en kram tillbaka från Hebbe lelle och mej.

Anonym sa...

Hejsan Svejsan!
Du tar nåt så otroligt vackra bilder att man blir rent stum.
Den första bilden när man också ser solstrålarna, fantastiskt.

Jag förstår att du saknar dina barnbarn mycket.
Min mor kommer snart för att fira Matildas ett års dag. Det blir fjärde gången mor ser henne. Det är jobbigt, speciellt eftersom jag står min mor väldigt nära.

Du skrev att kärleken fick dig till Spanien, eftersom det var kärleken som fick mig till USA så undrar jag om du vill dela med dig av din historia?

Jag hoppas du får en skön fredag!
Njut av ert fina väder för oss också.
Kramar Bodil.

Resa med Herbert sa...

Hej Bodil, på andra sidan plurret och alla andra som vill följa min kommentar, klicka här Morse Farm

mittiminvillervalla sa...

God afton i stugan! ;o)

Kikar in på en liten surr innan det är dags att stirra ögonen fyrkantiga på tv ;o)

Ikväll väntar en sväng om med Let´s dance på fyran. Jag ser verkligen inte så mycket på tv men vissa program brukar jag ändå kika lite på och detta är en av dem. Dans och Antikrundan! Hahaha! passar väl utmärkt på mej det! Dansa har jag aldrig gillat! Kan bero på att när jag en gång i min ungdom gick på danskurs för att lära mej dansa, fick agera kille för att det nästan bara fanns tjejer där. Jag lärde mej alltså dansa killens steg. Efter detta har alla mina försök till dans inneburit rena rama brottningsmatcherna. Karl går ju inte dit jag vill helt enkelt! ;o)
Så jag gav upp dansandet förutom ibland när jag och min "gube" hittar på att skoja till det.

Denna slags dans är nog en syn för gudar skulle jag tro, eftersom han absolut inte heller äger den minsta lilla taktkänsla i kroppen ;o)

Antar att ni kanske äter och dricker något gott en sån här kväll. Vi har ätit en väldigt enkel och snabblagad middag. Dottern fick önska idag och då blev det tacos :o)

Annars har min dag bjudit på en lång lång sovmorgon. Jag var så trött efter den här veckans strapatser, jag som varit utomlands och allt! Hihihi! Sen bar det av ner på byn som säger. Ner på byn är 4 mil bort. Gjorde ärenden och handlade lite mat och besökte mitt favvoställe Apoteket. Skönt nu är då det gjort för ett tag framöver! ;o)

Här sitter jag och hackar på tangenterna och glömmer totalt både tid och rum, hihihi, som vanligt då! Och inte har jag skrivit om nåt särskilt heller, hihihihi, precis som vanligt då!

Nu ska jag försöka hinna med några till innan jag slänger mej ned i soffan och "dansar" med alla kändisar på TV. Tur att jag inte är så här långrandig hos alla jag bloggar med för då skulle jag nog bli avstängd för att jag tar för stor plats! ;o) Hoppas du orkar berätta för mej om din dag också efter att ha läst denna superlånga
kommentar :o)

Hoppas du och din Hebbe får en underbar kväll!

Kram Monika

Guldkorn i min vardag! sa...

God Lördag på dig!
Ja nu stundar åter en förväntande dag med chans på millionerna, min gube han tippar travet V75 och jag känner för att lämna in ett lotto och vinna drömvinsten!
Tänkte att medan det ännu var plats ledigt på kommenteringslistan kika in här hos dig innan min villervalla tagit all plats.
Kanske jag ska berätta en liten hemlis om "villervallan" varför hon antagit det namnet..intresserad?..jo jag tänkte väl det.
Kan berätta om en episod när vi åkt till storstaden Luleå för att avlägga ett besök på stans flottaste resturang. Vi fick fönsterbord, stora panoramafönster som visade en storslagen utsikt över halva stan. Naturligtvis lät hon sina ögon gästa och fick efter ett tag syn på brandbilen som kom med full karriär med sirener och blåljus, tättföljande bakom kom ambulansen i samma ilfart varpå villervallan utbrast -KOLLA BRANDBULANSEN! Det är hon det i ett nötskal min kompis villervallan, så du förstår att man har det inte lätt.
Förresten be henne säga Svante Turresson(hon säger Ture Svantesson bergis)
Nu mobiliserar jag mig, för vi är nämligen bjudna på middag hos denna virrhöna och då kan ju allt hända. Jag gruvar mig för min onda rygg det brukar nämligen skarattas en hel del när vi träffas.
Så där jag nu kan det då inte alls finnas någon plats kvar och du har fått en hel lektyr att läsa av mig också. Hoppas ni får en trevlig helg du o Hebbe, jag förstår nog mellan raderna att du har lite hemlängtan trots allt.
Kramen
Ulla-Bella

mittiminvillervalla sa...

Jag blir vansinnig! Nu gjorde blogger så där igen! Min låååånga kommentar bara försvann!

Idag vaknade upp till -27 grader! Alltså myggfritt! ;o)

Hoppas lägenheten blir av. Har förstått, lite mellan raderna att du nog längtar hem ganska mycket :o) Kraaam, vännen!

Ser att guldkornet varit här och skvallrat på mej! Hihihihi!
Hon ska få utspätt vatten med tilltäppt sugrör när hon kommer!
Hahahaha! Nej, jag ska bjuda på något gott! Om jag lyckas med matlagningen vill säga! ;o)
Och skratta det lär vi nog göra! Det brukar bli en rejäl omgång för skrattmusklerna när vi ses :o)

Nej, bäst att susa vidare nu! Hade skrivit mycket mer första gången men det försvann ju och jag har redan glömt resten! Minnet är kort men intensivt här ;o)

Hoppas din dag blir underbar på alla sätt och vis min kära vän :o)

Kram Monika

Resa med Herbert sa...

God lördagsförmiddag Monika och Ulla-bella och alla som läser detta.

Vill ni läsa vår "konversation" så klicka här Monika respektive Ulla-Bella

En fortsatt bra kvinnoda, önskar jag er.

Husbilen Credo sa...

Vackra foton på all din grönska och blommor - vackra är de.
ha en fin weekend!

Lena sa...

Underbara blommor! Grönt är skönt. Visst är det härligt att ströva omkring och njuta av alla vackra växter. KRAMEN!

www.tematoken.blogspot.com

Anonym sa...

Mycket vackra och sköna gröna bilder med blomster på. :)

Resa med Herbert sa...

Hej LottaM, Mors Deka och Lillmonster!

Tack så mycket. Ja visst är det skönt att ströva omkring i all denna grönska.

En skön helg önskar jag er.

Kramar Irene