söndag 3 maj 2015

Corpus Christi 2008-05-22 i Tossa de Mar



Corpus Christi, "Kristi kropps och blods högtid" infaller den första torsdagen efter Heliga Trefaldighets dag. Dagen firas i alla Katolska länder, mer eller mindre. Denna dag inföll i torsdags den 22 maj.

Här i Tossa de Mar, firas dagen med att dom gör fina blommbladsmattor på gatorna, och så sätts det upp Altare, som blir bedömda, av vem det vet jag inte. Det är butiksägarna och de som bor invid gatorna, som smyckar gatorna, utanför där dom har sin affär eller där dom bor.







Denna vackra blomsteruppsättning av Papegojblommor stod på ett altare
 




Det hålls en mässa, på någon timma, i kyrkan. Efter mässan går det en procession över alla de smyckade gatorna. Först går barnen som har gjort sin, "La Primera Comunió" = "Första Kommunion" som sker i 9 års åldern. Barnen har blivit undervisade av prästen under de tre första skolåren, och så har dom fått sin första Nattvard. Kommunionen har skett söndagen innan "Corpus Christi". Efter barnen kommer dom som arbetar i kyrkan, sen kom orkestern och sist kommer prästen

Så kommer Processionen, med de vackert vitklädda barnen, med en vacker vit Kalla i sin hand.


Så på några korta minuter, är flera timmars arbete, med mycket förberedelse, bara borta.
 
Och det är bara att sopa ihop, de mödosamt klippta och formade blommbladen.
 
Till DEJ, min käraboggläsare, vill jag ge dessa blommor, utan DEJ skulle jag inte ha någon blogg.
 
Lev Väl och Krama om Varandra.
http://intressant.se/intressant



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Läs även andra bloggares åsikter om

12 kommentarer:

Tummelisa sa...

Oh, vilka vackra bilder. Vilket arbete med blommorna.
Tack för blommorna, sänder i mina tankar blommor till Dig också, som delar med Dig av Dina fina bilder.
Idag har här varit mycket vackert väder, och ganska varmt. Har blivit uppvaktad på Morsdag.
Du får ha en fortsatt bra vecka.
Kram Eva "Tummelisa"

Anonym sa...

oj, vad snyggt, tydligen är underbart kort.

Anonym sa...

Blev helt facinerad av dina fina bilder! Tror jag har sett något tvprogram om detta.

Och tackar för blommorna!
Kramen!

Monika sa...

Hej svejs!

Milde himmel så vackert! Å tusen tack för blommorna. Sänder ett fång tillbaka till dej också.

Vilket slöseri ändå med dom vackra dekorationerna. Men traditioner är ändå traditioner!

Här skulle inte några blommor ligga kvar många sekunder just nu! Här blåser så "in i byttan". Allt skulle spridas för vinden på nolltid. Fast det kanske skulle vara vackert det med. En virvelvind av blommor i alla de färger :o) Ett färgglatt blåsväder vore nog trevligare än ett färglöst kan jag tänka.

Nu har vi hittat balklänning till "dotra". Härliga tider! Nu föll en sten från mammas (mitt) bröst! Puh! ;o) Fotar den till mitt nästa inlägg. Den är såååå vacker! Nu kan väl ändå inte den studentbalen bli annat än lyckad! :o)

Nu blir det lite virkning :o) Tror bestämt jag blitt beroende av detta virkande ;o)

Hoppas du har det finemang!

Kram!

Monika

Anonym sa...

Grattis - du vann ett av priserna i min tävling på charlotte.nu. Maila din adress till mig på charlotte.silfverberg@allas.aller.se så skickar jag vinsten med posten!

Anonym sa...

Kul att du också blev en av vinnarna här: http://www.charlotte.nu/?p=378#respond

Resa med Herbert sa...

Hej Eva "Tummelisa"!

Tack!

Vad trevligt att du har kunnat fira Mors Dag i ett fint väder.

Du får oxå ha en god fortsättning på den nya veckan. Kram Irene

Hej Hannele!

Ja det är nog så det.

Hej Sus!

Och Tackar. Det var så lite så.

Kram Irene

Hej Monika!

Tack och varsågoda.

Jo visst är det mycket arbete, för en så kort stund, men det är väl så med traditioner.

Ja då, har jag har det bara fino, fino, jag hoppas att du har det samma.

Kram!!!

Hej Charlotte!

Tackar alra ödmjukast, JIIPPII!
Vad glad jag blir.

Hej Junitjejen!

Ja detta var ju hur kul som helst. Grattis till dej oxå.

Christina sa...

Men så vackra bilder och så fina arrangemang!

Grattis till vinsten, alltid kul att vinna något.
Ha det riktigt gott vännen
Kram

Marianne sa...

Vilka fantastiska blomstermattor! Jag har aldrig hört talas om det här förut. Lite synd att de förstör dem så fort, men det kanske är en del av charmen, att det är så flyktigt och tillfälligt.

Känner igen det där med att vara uppslukad av en papperstidning ...

Grattis till vinsten och tack för blommorna!

Resa med Herbert sa...

Hej Christina!

Tack och Tack igen.

Du får ha en underbar fortsatt fin vecka min vän. Kram

Hej och Välkommen Marianne!

Tack och De nada.

Ja visst är det härligt med en svensk papperstidning i sin hand.

Jag har lagt upp en länk till dej här hos mej, hoppas att det är okej

Anonym sa...

Vackra bilder som vanligt.
Åh vad duktiga dom är! Sådant ser vi aldrig i Sverige... synd.

Ha det gott och hoppas att sol och värme återkommit till dig!

kram

Resa med Herbert sa...

Hej Gunnel!

Tack. Ja det är lite annorlunda här nere.

Värmen har kommit åter, men solen skymtar bakom molnen bara ibland.

Kram