måndag 7 januari 2008

Mitt Tossa de Mar

Hej!

Så har jag funnit en plats att ventilera mitt liv och mina funderingar. Jag börjar med att presentera min hemstad i Spanien, Tossa de Mar.

Tossa är en liten by med 5 600 invånare på vintern, vilket mångdubblas under somrarna, om du skall komma hit så är de bästa månaderna maj, juni och september, då är det både billigare priser på boende, och inte fullt så varmt och inte fullt så mycket folk som i juli och augusti. I mars och april är det också många fina dagar, men då är det inte så många hotell som är öppna, oktober kan vara fint också men då kan det regna en hel del.

Den största sevärdheten är gamla stan, Vila Vella, den är från 1100-talet och ligger på en egen kulle, där finns det restauranger och ett fyrmuseum högst upp med en härlig utsikt, sen har vi naturen längs bergskedjan, där dom har gjort en promenadslinga med några utkiksplatser. I Tossa finns det många restauranger och pizzerior, jag kan rekommendera en liten pizzeria som heter El Niño och dom är inte alltför dyra, med mycket goda pizzor, lasange och till efterrätt kan jag rekommendera, crema catalana, den ligger lite in emellan i stan, för övrigt är det dyrare att äta ju närmare stranden man befinner sej.

Tossa har också en marknad varje torsdag mellan 8.00 och 13.00, där dom säljer allt som säljs på marknader även grönsaker, frukt, bakverk, blommor mm. Det går oxå olika turbåtar från Playa Grande till t ex Blanes, man kan oxå utöva dykning, hyra kanoter, cyklar och mopeder här.

Tossa har 3 stränder, den största "Playa Grande" ligger bäst till, den mellersta stranden "Mar Menuda" ligger ca 300 meter till vänster, när du står med ansiktet mot havet vid Playa Grande, och sen har vi "Playa Codolar" som ligger vid foten av Vila Vella ca 400 meter åt höger, stränderna har sötvattensdusch och där har dom också barer, där du kan köpa glass och dricka, mm.

Vad beträffar boende här under din semester, kan du gå in på www.sembo.se och söka boende i Spanien och Tossa de Mar

Du kan från Sverige komma med flyg, Ryanair, www.ryanair.com till Girona, som ligger 4 mil härifrån, från flygplatsen åker du med buss till Girona järnvägsstation, och därifrån tar du en annan buss hit till Tossa. Om du kommer med flyg till Barselona och skall åka hit till Tossa, får du ta flygbussen till huvudstationen i Barcelona och därifrån går det bussar till Tossa de Mar, vad beträffar bussar och tider kan du gå in på www.sarfa.com .

I övrigt om du vill titta dej omkring på andra orter, så går det bussar till Lloret de Mar, där är det för resten billigare att handla sovenirer än i Tossa, sen kan du åka till Blanes, Girona, en mycket vacker stad med en stadsmur som man kan vandra på, dom har även en Rambla som är mysig att sitta och fika på, där har dom oxå en blomstermarknad varje lördag förmiddag. Du kan också åka buss till Barcelona och titta på Gaudis vackra byggnader, som Sagrada familja.

Solvarma hälsningar från Irene

Ps. Om du vill veta mer om Tossa, kan du gå in på
www.tossainfo.eu
dessa sidor är på engelska, tyska, franska och spanska



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

hogrelius sa...

Jag tog tåget fr Barchelona till Girona och sen en taxi därifrån för bussen hade slutat gå när jag kom ner på kvällen.Hej fr Bosse

Resa med Herbert sa...

Ja, det stämmer, bussarna slutar att gå, jag tror att det är vid 20-tiden dom slutar, och det är man ju inte hjälpt av om man kommer vid 23-tiden.

Anonym sa...

http://tossa.web-log.nl/

maria vero sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.